ovoce a imunita

3 oblasti k posílení imunity

Poslední dobou se víc než kdy dřív mluví o nutném posílení imunity. Nejedná se jen o sezónní nemoci, které vás mohou ohrozit, ale také o různá kožní onemocnění, s nimiž tělo bojuje. Buďme ale optimističtí: vyváženou stravou a zdravým životním stylem je možné obranyschopnost podpořit.

V tomto článku se dočtete, jakými způsoby je možné posílit imunitu jak domácími prostředky, tak zakoupenými doplňky.

Jak posílit imunitu stravou

Oslabená imunita je strašákem velkého množství lidí, a to zejména v období, kdy se ochlazuje a my máme imunitu nalomenou nedostatkem slunce, odpočinku a kvalitního jídla. Odmala nás maminky učily, že „zelenina je zdravá“ a tím v nás vybudovaly částečný odpor k této složce stravy. Není to trochu smutné? Možná. Nicméně čím jsme starší, tím lepší přístup k zelenině míváme. Často ale není nutné přemáhat se ke kadeřávku, pokud jej nesnášíme.

Posílení imunity je možné také pomocí některých aromatických potravin, jako je například česnek. Česnek obsahuje antibakteriální a antivirotické látky, díky nimž si tělo lépe poradí s bacily, viry, bakteriemi a vším, co nám v těle může škodit. Pozor ale na nadměrné pojídání česneku, které může způsobit prudké vylučování škodlivin z těla a vaše tělesná vůně už nebude ani pro vaše nejbližší snesitelná.

Ze zeleniny je vhodné také zmínit čerstvý fenykl, křen, cibuli, z ovoce obyčejná jablka, sušené bobule (brusinky, šípky a rakytník; z nich je možné připravit skvělý sirup na imunitu), z kořenů kromě křenu také zázvor a ženšen. Dbejte také na pravidelný přísun kvalitních bílkovin, které je možné získat nejen z masa, ale také z mléčných výrobků, hub (šitake, reishi) a řas. Důležitý je také vápník a hořčík, které získáte také ze semínek a ořechů. Ty navíc obsahují také omega-3 mastné kyseliny, jež potřebuje celé tělo ke správnému fungování.

Výborný vliv mají také kvašené potraviny, které vedle vitamínů řady B dodávají také látku zvanou D-manóza. Ta je skvělým bojovníkem proti zánětům močového měchýře a ledvin. Své taky udělá listová zelenina (špenát, kadeřávek, salát), která je dostatečnou zásobárnou železa. Železo také dodává červená řepa, z níž je možné vyrobit skvělý salát. Naopak se snažte minimalizovat příjem nasycených mastných kyselin, alkoholu, jednoduchých cukrů a lepku.

TIP! Kupujte křiklavě zelenou zeleninu, pokud jste si už koupili bledý kousek, vložte jej do misky s trochou vody a nechte stát na slunečném místě jako kytičku. Během několika dní lístky zezelenají.

Změna životního stylu

Pravděpodobně to uslyšíte neradi, ale k zachování a posílení imunity je nutné také změnit některé vaše zvyklosti. Budete potřebovat více slunečního svitu; snažte se tedy co nejvíce vystavovat pokožku sluníčku, které v pokožce vytváří vitamín D.

Je také nutné minimalizovat stres. Popřemýšlejte tedy nad zakomponováním meditace a terapie do svého života. Zvažte, zda věci, jež vás rozčilují, jsou doopravdy tak závažné a zda vám stojí za snížení kvality života. Stres pomáhá vylučovat do těla adrenalin, což je proces, díky němuž v minulosti naši předkové dokázali v případě akutního ohrožení života překonávat sebe sama.

V současnosti se však pojem „akutní ohrožení života“ roztáhl do tak širokého spektra, že se stresujeme prakticky nonstop. Například v chřipkové sezóně si nadměrným strachem imunitu zásadním způsobem snižujeme. Tak se můžete dostat do začarovaného kruhu: budete ve stresu z toho, že neděláte dost pro to, abyste zůstali zdraví. Zdravý životní styl i posílení imunity by se měly řídit zdravým rozumem. Dělejte věci tak, jak nejlépe umíte a buďte hlavně v klidu.

Zvyšte svůj příjem kvalitních tekutin. Kvalitními tekutinami se rozumí minimum alkoholu a kofeinu, přidejte naopak vodu a ovocné či bylinné čaje. Dostatečný přísun tekutin napomáhá rozpouštění a vstřebávání některých vitamínů, správnému fungování orgánů, podporuje střevní peristaltiku (tedy vylučování odpadních látek a čištění těla) a dostatečným přísunem vody můžete zahnat i drobné virózy.

TIP! Spojte příjemné s užitečným: vyražte si na procházku a sbírejte u toho jídlo, které kolem sebe najdete. Na mnohých veřejných místech (tedy ne na soukromých pozemcích!) je možné najít ořešáky, moruše, rakytník; v létě můžete sbírat v lese borůvky, maliny, případně houby. Kromě zásoby jídla můžete domů přinést pořádnou nálož vitamínu D.

Posílení imunity doplňky stravy

posílení imunity
Spirulina.

Upozornění výrobců balených vitamínů a minerálů, že doplňky nejsou dostatečnou náhradou pestré stravy, nejsou jen floskule. Než sáhnete po doplňcích, zjistěte si, zda jste v rámci svého jídelníčku pokryli veškeré látky přirozenou stravou.

Není nad osobní zkušenost; můžeme vám tedy doporučit následující produkty:

Vitamín C

Nejlepší je vitamín C z přirozené stravy (ideálně středoevropské: rakytník, jablka, brusinky, šípky), pokud na vás ale něco leze, pořiďte si vitamín C v podobě doplňků stravy. Vitamín C je možné sehnat jak v čisté podobě, tak v podobě různých extraktů, například z potravin acai, šípku nebo rakytníku. K posílení imunity je nejlepší použít přirozené zdroje vitamínů, protože obsahují látky, které usnadňují rozpozštění těchto látek.

Wobenzym

Zde poradíme konkrétní produkt, protože nemá obdoby. Jedná se o skupinu enzymů, které účinně tlumí záněty, posílují imunitu a rozpouští krevní sraženiny. Wobenzym odbourává škodlivé látky a vyhání je z těla pryč. Je vhodný nejen pro sezónní chřipky a nachlazení, uživatelé je doporučují také během zánětů močového měchýře, ledvin a kvasinkových infekcí.

Zelené potraviny

Základ, který většina z vás zná, je chorella, zelený ječmen a spirulina. Tyto doplňky obsahují potřebné vitamíny na imunitu.

TIP! Chlorellu i spirulinu zapijte několika sklenicemi vody, jinak vám může způsobit zažívací potíže.

Chlorella je sladkovodní řasa, obsahující vitamin B12, železo, jód, a beta-karoten. Ve spirulině najdete vitamín B6, jód, železo, vitamin B2, karotenoidy a beta-karoten. Všechny tyto prvky jsou k posílení imunity důležité. A do třetice všeho dobrého: zelený ječmen je nám už trochu zeměpisně bližší, najdete v něm vitamín B6, vlákninu, bílkoviny, sodík a vitamín C. Při

Pokud nevíte, co z toho si vybrat, trh to už vymyslel za vás. Existují kombinované varianty, kdy si můžete koupit například směs chlorelly se spirulinou nebo všechny tři dobroty dohromady. Při nákupu zeleného ječmene vybírejte výhradně produkt obsahující sušenou šťávu.

2 comments

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *